Veelgestelde vragen

Het is mijn eerste Pilates les, wat moet ik weten?

Als je start bij ons in de studio ga je eerst een starters-pakket doorlopen. De start-gids geeft advies over beginnersvriendelijke lessen om je veilig te laten trainen. Bespreek vooraf met Lien of de instructor of je ergens kwetsuren hebt of waar we rekening mee moeten houden. We trainen maximum met 5 dus kunnen we steeds ons deskunding oog op iedereen richten. We raden je aan om zo vaak mogelijk naar zoveel mogelijk lessen te komen om de voordelen sneller te zien. In al onze lessen ben je meer dan welkom om uit te rusten wanneer dit nodig is. In Pilates gaat het om de mind-body connectie en iedere dag is anders, dit respecteren we maar daag je zelf wèl uit waar het kan. In je start-pakket zit ook een private sessie (30 min of 50 min) waar je alle vragen kan stellen die nodig zijn en wij jou persoonlijke feedback en tips geven. We geven jou een omgeving om veilig te trainen.

 

Wat breng ik mee?

Draag comfortabele, lichte kleding die met je lichaam meebeweegt. Zorg dat je kleding geen ritsjes of versiering heeft, dit om de toestellen te beschermen. Liefst is de kleding strak zodat jezelf en ook wij je alignment kunnen nakijken. Kom je in pilates kledij dan draag laagjes zodat je warm terug kan vertrekken. Breng je Grip Sokjes mee. Als je er geen hebt, kunnen ze in de studio worden gekocht of geleend.

Een handdoek voor de toestellen is niet nodig, deze ontsmet je na gebruik. Een handdoek voor persoonlijke sweatdrops mag je meebrengen.

We willen dat je licht aankomt en nog lichter vertrekt, dus bieden we al het andere materiaal van topkwaliteit aan blokken, therabands, bolsters en parasetters. We bieden een plaats om je om te kleden als je dat wenst. Je bent ook van harte welkom om voor en na de les te genieten van een gratis kopje thee of water. We zijn trots op onze aandacht voor detail en streven ernaar om alles te bieden wat je nodig hebt om elke les die je bij ons hebt zo naadloos mogelijk te maken.

Hoe vind ik de studio?

De studio ligt in Bree, Gerdingen. Op de Gerdingerpoort 22a. Je kan je wagen parkeren op de Geringerpoort Parking 8. Deze is openbaar en gratis. Vandaar is het oversteken en 30m wandelen. Je bent, net zoals bij Joseph Pilates, letterlijk welkom in ons eigen huis, dus kijk naar de zwarte signalisatie Idō Studio. Dan bel je aan, onderste bel en als de buzzer gaat kom je binnen. In de inkom hal plaats je jouw schoenen en kom naar beneden (minus 1). Welkom!

Kan ik annuleren voor een les?

Omdat we een zeer kleine studio zijn met een beperkt aantal plaatsen per klas, lopen andere mensen het oefenen mis als je niet komt opdagen.

We vragen je om te boeken met een inzet om ook te komen. Is er alsnog een reden dat je niet kan komen, cancel zo snel mogelijk en minimaal 12 uur voor aanvang van de les via de boekingsapp. Als je een geboekte les niet bijwoont of annuleert, minder dan 12 uur voor het begin, verlies je je leskrediet.

Als je boekt maak je vooral ook met jezelf de afspraak naar je training te komen, plan je work-out, boek en commit naar jezelf! Dat is het pad naar mooie progressie in de pilates methode.

Wat is de studio etiquette?

Bij het binnen komen vragen we om schoenen in de hal te plaatsen en anti-slip sokjes aan te doen (meebrengen of lenen). Let op, de vloer in de studio is parket met een olie laag dus de sokjes zijn verplicht voor veiligheid.

Jassen en tassen opbergen in de studio aan de kapstok of achter je toestel. Laat geen mobiel langs je toestel liggen. 

Haren bij elkaar in een staartje en geen grote juwelen. Kleding zonder ritsjes. Mocht je toch ristjes aan de kleding hebben, neem of vraag om een beschermingsmatje voor je toestel.

Ontsmet handen voor de les, optioneel na de les. Check jezelf in op de iPad na desinfectie handen.

De toestellen krijgen regelmatig onderhoud en dagelijkse controle per instructies van de fabrikant. We leren jou je toestel na te kijken en in te stellen passend bij jouw lichaamsbouw, lengte en lengte benen tov je romp.

Tijdens de les focus en concentratie. De les duurt 50-55 min zodat er voldoende tijd is voor ontsmetten materiaal na de les, je poetst je materiaal zelf met een doekje dat je daarna in de wasmand deponeert.

Hoe boek ik een les?

We raden je aan om een account bij ons aan te maken via de site ‘reserveren’ of download onze app en te boeken voordat je deelneemt. Omdat we maar een beperkt aantal plaatsen per klas hebben, is reserveren nodig om teleurstelling te voorkomen als een les volgeboekt is als je opdaagt.

Hoe laat arriveer ik?

De lessen duren 55 min om voldoende tijd tussen de sessies te voorzien. Kom alsjeblieft 5-10 minuten voor aanvang van je les aan – je zult niet alleen je les tijdig kunnen starten, maar je hebt ook de mogelijkheid om met ons van een kopje thee te genieten of te chillen in onze zen-zithoek. Water en thee zijn gratis, je kan ook frisse vitaminen drinks of water per flesje aankopen. De opbrengst van de drank schenken we ieder kwartaal aan een goed doel.

Wat is het verschil tussen Pilates en Yoga?

Hoewel beide bewegingsmethoden zeer complentair zijn, zijn ze ook zeer verschillend.

Pilateslessen zijn gericht op kracht, spierversteviging, lichaamscontrole en flexibiliteit, met de nadruk op core and ‘powerhouse’. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende apparatus zoals reformer, tower, chair, spine correctors. 

Yoga verbetert flexibiliteit, balans en kracht, naast de mogelijkheid om upside down te gaan in inversies of armbalansen. Een yoga-matje is voldoende.

Beide methoden zijn gericht op ademhaling, alignment, balans, kracht en flexibiliteit.

Hoe vullen ze elkaar aan: door je powerhouse te versterken bij Pilates, krijg je een betere balans en core-initiatie in yoga; terwijl je je flexibiliteit in yoga vergroot, kun je dieper in pilates gaan.

Waar Pilates naar de centerlijn werkt, opent yoga je, het is een balans. 

Pin It on Pinterest